Digitalpionérer med ny app, endrer logistikk av gjødsel til framtidens matproduksjon

tre personer foran pakket vare klar til transport

Realiserer digitalt skifte: Fv. Merete Østby, Digital and Continuous Improvement Manager Production, North Europe & Canada, Linda Thors, skipning/Containerplanlegger, Tobias Thorsen, Pakke-/containeroperatør, foran gjødselsekker pakket og gjort klart med hjelp av Yara Porsgrunns nye DLC-app, Digital Lean Container.

Aldri før har så mange i Yara Porsgrunns logistikkkjede jobbet i samme digitale løsning. Logistikkplanleggere og operatører i Yara, Bilfinger og Brevik Havneterminal har brukt Yaras nye logistikk-app DLC, Digital Lean Container, siden februar. De er overbegeistret.

Logistikkplanleggere og operatører i Yara Porsgrunn, Bilfinger og Brevik Havn, var først ut i Yara-konsernet med å ta i bruk selskapets nye logistikk-app, Digital Lean Container, DLC. Nå jobber de på samme app og digitale plattform for å forbedre logistikkflyten av 20.000 gjødselcontainere årlig, til 90 markeder worldwide fra Herøya.

Fått appen vi ønsker og ny jobbhverdag

– Vi har fått app'en vi ønsker oss. De har hørt på våre innspill, sier fornøyde logistikkmedarbeidere. Hver dag samarbeider de for å pakke klart om lag 55 containere, fylt med rundt 25 tonn gjødsel i sekk og bulk, fra Herøya.  

Terminaloperatører ved Brevik Havn tar ut effektivtetsgevinster via DLC-app'en ved å følge fortløpende oppdateringer på lastelister og lastebiler på vei til havnen. Da kan de planlegge for å unngå kø og venting i terminalporten.

Få samarbeid på tvers 

Ny DLC-app er del av et stort digitalt skifte i Yara-konsernet.  

– Det er viktig at vi får til samarbeidet på tvers, slik at verdikjeden som helhet får nytte av det, sier Merete Østby. Hun leder satsingen på å digitalisere Yaras verdikjeder tilknyttet produksjon på Herøya.

to kvinner ser på ipad i lagerhall

Merete Østby, to fra høyre, leder satsingen på å digitalisere Yaras verdikjeder tilknyttet produksjon på Herøya. Her er hun sammen med Benedikte Gundersen, Bilfinger.

Første helintegrerte digitale løsning

– Det er første gang, og helt nytt her i Porsgrunn, at vi har en så helintegrert digital løsning som både brukes av operatører og planleggere i Yara, Bilfinger og de i Brevik Havn. Vi har startet her i Porsgrunn, men ser også på om vi kan bruke denne applikasjonen på andre fabrikker i Yara-konsernet, sier Østby.

DLC er en tilleggsapplikasjon som har sin egen database, men er fullintegrert med produksjonssystemet.  

Målet er at noe skal bli bedre

Merete Østby mener det er viktig at de digitale løsningene møter et behov.

– Det er jo ikke noe mål å digitalisere i seg selv, påpeker Østby. – Målet er at noe skal bli bedre, kvalitet, effektivitet og oppleves bedre for de ansatte. I DLC-prosjektet var mange operatører med for å sjekke at systemet passet til arbeidsoperasjonen. Det er viktig. Vi lager et system som understøtter prosessen, og ikke omvendt. Da er det størst sjanse for å få til noe som fungerer bra.

…der hvor skoen trykker

– Det aller beste er å få inn behov fra de som har har en utfordring eller ser en mulighet. Det er jo de om kjenner arbeidsprosessen og vet hvor skoen trykker og som har gode idéer på hvordan arbeidsprosesser kan forenkles og forbedres.

– Derfor er det veldig motiverende å høre så mange fornøyde brukere av DLC-appen.  

Fått flyt på gjødselcontainere og jobbhverdag

Fornøyde DLC-app-brukere har fått bedre flyt på gjødselcontainere og jobbhverdagen.

Linda Thors er planlegger. Hennes jobb er å få containere med gjødsel ut og tomme containere inn til rett tid. Hun planlegger containerflyten, og kommuniserer med Bilfinger som utfører jobben i praksis.

kvinne sittende foran pc

Hva er det beste som har skjedd i jobben din etter at dere tok i bruk app'en? 

– Det beste er at jeg ikke trenger å sjekke meg selv så mange ganger for ikke å gjøre feil. Tidligere var det mye å huske på, med alle de arka jeg fikk inn på fax, lister som ble notert på, og så ført inn i et annet excel-ark og sendt logistikkavdelingen. Det kunne bli mye feil, fordi det var vanskelig å tyde håndskrift. Det er jo helt borte. Vi slipper å gjøre samme jobben mange ganger.

Blitt en helt annen jobb

– Nå er alle ordrer inne på systemet. Her kommer jeg til dekket bord, og kan planlegge langt framover i tid. Alt er veldig oversiktlig, og blitt mye enklere. Det har blitt en helt annen jobb.

Linda mener de har fått bedre flyt. – Nå laster vi flere containere per skift enn det vi gjorde for et år siden. Vi kan begynne å laste umiddelbart om morgenen, for jeg har gjort det klart. Og lasteoperatører kan også planlegge for hvordan de vil løse det der ute.

Hvordan var starten?  

– Skal vi klare dette da?, tenkte jeg. Men så hadde vi en dato vi skulle vi gå over. Vi begynte på mandag og da vi var kommet til onsdag, så tror jeg egentlig alt var på plass. Etter to dager, hadde jeg glemt hvordan vi gjorde det før.

Containerlasting

Tobias Thorsen, operatør, laster gjødsel i storsekk og pall inn i container.

containerlasting

– DLC- app'en har gitt meg mer oversikt på hva vi skal laste og hva vi skal gjøre. Det gjør det mye lettere dersom vi skriver feil container. Tidligere måtte vi begynne på nytt. Nå skriver vi container- og forseglingsnumer og dato, og så tar vi bilder med nettbrettet. Når jeg trykker «complete», går informasjon til Brevik Havn. Det er greit at vi er ferdige med papir. Det var vel verre for Linda enn meg, tenker jeg, for hun måtte tyde håndskriften min, humrer han.

truck laster container på bil

Tobias Thorsen og kollegaer fikk lagt inn informasjon i nettbrettet om hvilke land containerne skulle til. Det gjorde det enklere å avtale plassering av containere. Her er Tobias Thorsen foran egen lastetruck og stortrucken som plasserer containere utenfor Yaras gjødsellager.

Bulklager

Benedikte Gundersen, Bilfinger har ansvar for at gjødsel i løs vekt, bulk, blir lastet inn i container til rett tid. Her er hun i Yaras lagerhall.

kvinne i lagerhall for lasting av gjødselprodukt

Lasteordre kommer via DLC-app'en, med melding om hvilket felt i lageret hjullasteren skal hente gjødsel fra. Med fem skuffer er containeren full.   

Hva er det beste forbedringene i din jobb?

– Å ta bilder har blitt mye enklere. Det var en jobb vi brukte mye tid på før, sier Benedikte. – Mye tid er spart nå når vi kan lagre bildene samtidig som vi laster containeren. Så har vi kortet ned ventetiden litt her og der. Det blir mange tonn i løpet av et år. Nå kjører vi flere tonn.  

Benedikte sier det er blitt enklere å svare på spørsmål fra Markedsavdelingen om en container. – Nå kan Yara bare søke opp og finne bildene tilgjengelig i stedet for å ringe til Bilfinger. Det er kjempesmart. Og gjør vi feil, kan vi rette opp selv. DLC er veldig brukervennlig for vår del, og har hjulpet oss masse. Du må ikke på tredagers kurs for å få lov til å melde deg inn å gjøre en liten registrering. Det er en enkel applikasjon, lett å bruke. At det er lettvint, er bra. Systemer må være så enkle å bruke at man får lyst til å bruke dem.

Samarbeider smartere med Yara

Er det et kvantesprang, eller mer å hente? 

– Det er bestandig mer å hente. Men DLC har hjulpet oss et godt stykke på vei. Vi gjør den samme jobben, men vi gjør den litt smartere i samarbeid med Yara. Da får vi lastet noen flere tonn.

Logistikkplanleggere

Lasteliste lager seg selv. – Lastelisten blir generert automatisk når vi legger inn et SAP delivery nummer og knytter den til et anløp, forklarer planleggerne.

– Produksjon Support Systemet, PSS,  henter informasjon fra SAP, og alt kommer ut ferdig utfylt. Systemet deler opp hvor mange containere dette blir, relatert til antall tonn, og vi setter dato for når containeren skal ut. Informasjonen går automatisk til DLC. De som gjennomfører jobben i pakkeriet får lastelisten på nettbrettet og kan legge inn containernummer etter som de laster. Sluttresultatet blir en ferdig utfylt liste med riktig containernummer tilbake til oss på e-post.

to kvinner foran en pc på kontor

Logistikkplanleggere Ingjerd Strand og Ingvild Næss, får inn gjødselordre direkte i SAP-systemet fra markedsavdeling. Produksjon melder fra når et volum gjødsel kan tas ut, for eksempel uke 50. Så planlegges fraktmuligheter på dato, og planleggerne legger inn lasteliste i DLC- systemet.

Er systemet blitt slik dere ønsket?  

– Det er alltid noen detaljer å forbedre. For eksempel skal jo alle containere fortolles ut. Nå jobber vi med å få containernummer tilbake til SAP fra DLC/PSS og direkte inn i tollsystemet. Det er neste steg, og vi er ikke så langt unna, sier to fornøyde logistikkplanleggere.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler