Telemark er liten blant de store, men har gode muligheter for vekst

Refleksjoner fra oljemessa i Stavanger

"Trylleformelen" er å være nøkterne og jordnære, og levere der vi er gode

Etter fire dager på oljemessa i Stavanger, ONS 2016, sitter jeg nokså ydmyk tilbake. Vi har hatt spennende dager, mange har besøkt oss på Telemarkstanden og i Telemarksteltet i Vågen, men vi stiller likevel spørsmålet; Er vi flinke nok, er vi store nok, hva skal til for at vi skal bli enda bedre og mer synlige?

I Hall 7 er vi omgitt av mange store selskaper, bl.a. FMC Technologies med en 375 m2 stor og profesjonell stand som har kostet 10 millioner! I et slikt selskap blir Telemark nokså liten.

Men det er som kjent ikke størrelsen det kommer an på. Sju flotte bedrifter har vist seg fram på Telemarkstanden; Bandak Lunde, Berget, Bilfinger, Minox Technology, Telemark Technologies, TS-Group og Vard Brevik. De representerer en stor faglig bredde som er interessant for de store. Et eksempel er Statoil som åpner for nye konstellasjoner og leveranseformer gjennom et leverandørutviklingsprogram. Her bør vi være på banen!

Vi har nemlig veldig mange spennende leverandørbedrifter i Telemark, som Porsgrunnsbedriften InflowControl som har skapt stor oppmerksomhet. Bedriften har utviklet en selvregulerende ventil som monteres i oljebrønnen, og som gjør at man kan hente opp mer olje fra hver brønn. Det er flott når Saudi Aramco, verdens største oljeselskap og ONS' hovedsponsor, ønsker å framheve på sin stand at de samarbeider med InflowControl fra Porsgrunn! Det var også gøy å kunne feire med dem i Telemarksteltet tirsdag kveld, at de ble blant topp fem til ONS Innovation Awartd 2016 – i konkurranse med 130 kandidater. 

Noe som også er tydelig på ONS er at norsk sokkel ikke er død, og det understreket også fylkesordfører Sven Tore Løkslid under åpningen av ONS mandag. Det er fortsatt mange oppdrag for leverandørindustrien i årene som kommer, oppdrag som blant annet dreier seg om å forlenge levetiden og få mest mulig ut av eksisterende oljebrønner. Her kan leverandørindustrien i Telemark spille en viktig rolle. De har industriell kompetanse, erfaring både fra onshore og offshore oppdrag, de har effektive arbeidsprosesser og et nøkternt kostnadsnivå. 

Men hvordan skal vi nå fram til potensielle kunder og samarbeidspartnere med våre fortrinn, og bli valgt blant mange konkurrenter? På ONS har vi servert vafler i stedet for høye kanapeer som det har vært så mye av i denne bransjen over lang tid. Det har vært herlig å oppleve at besøkende har gått forbi kanapeene og snust seg fram til vaflene. På Telemarksstanden kunne de slappe av og hygge seg i en trivelig atmosfære.

Og der ligger kanskje vår «trylleformel» i det videre arbeidet; Vi skal være som vaflene, nøkterne og jordnære, og levere på det vi er gode på. I tillegg skal vi utvikle oss videre innenfor de fagområdene vi er sterke på samt innenfor nye utvalgte områder med potensiale for verdiskaping – og ikke minst må vi gjøre dette gjennom samarbeid og enda tettere samhandling med hverandre. Da tror jeg ikke vi trenger 10 millioner til stand. Jeg skal ta meg en vaffel og tenke litt over det.  

1. september 2016

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler