Planlegger å produsere flydrivstoff fra vann og CO2 på Herøya

flyfoto over østre område av Herøya Industripark med pil som indikere område for ny etablering

Norsk E-fuel planlegger Europas første kommersielle produksjon av hydrogenbasert fornybart drivstoff til fly på Herøya. Foto: Orbiton

– Norsk e-Fuels etablering er svært interessant for Herøya Industripark, og viser at vi er attraktive langt utover vår egen region.

Profilbilde av Rolf Olaf Larsen

Rolf Olaf Larsen, leder av Pilotarena Herøya, Herøya Industripark AS

Det uttaler Rolf Olaf Larsen, industriekspert og leder av Pilotarena Herøya, i Herøya Industripark AS.

Halvere CO2-utslippene på luftfartsstrekninger

Norsk e-Fuel, med hovedkontor i Oslo, vil industrialisere Power-to-Liquid (PtL) i Norge for det europeiske markedet, dette skriver selskapet i en pressemelding i dag.

Herøya industripark i Porsgrunn skal være vertskap for det første produksjonsanlegget, som vil produsere nok drivstoff til å halvere CO2-utslippene på de fem mest trafikkerte luftfartsstrekningene i Norge.

Godt i gang   

Norsk E-fuel, som er et industrikonsortium med flere ledende industrielle selskaper, er allerede godt i gang med å planlegge etablering av anlegget i Herøya industripark.

«Industriparken tilbyr viktig infrastruktur og godt med plass for planlagte oppskaleringer», skriver Norsk E-fuel i pressemelding.

Starter på Herøya i Porsgrunn

Det første anlegget som starter opp på Herøya vil ha en produksjonskapasitet på 10 millioner liter i året, og er planlagt satt i drift i 2023. Deretter skal anlegget oppskaleres og produksjonen tidobles frem mot 2026. Anlegget på Herøya vil da kunne spare luftfarten for 250 000 tonn CO2-utslipp i året. Det oppskalerte anlegget vil bli brukt som modell for en landsdekkende utrulling.

Norsk e-Fuel vil med dette bidra til å skape nye grønne arbeidsplasser i Norge, både lokalt og nasjonalt.

Teknologien i sentrum

Prosjektet skal konvertere norsk fornybar elektrisitet til bærekraftig drivstoff. Gjennom markedsledende teknologi konverteres strøm, vann og fanget CO2 til bærekraftig drivstoff som vil kunne realisere en klimanøytral transportsektor.

Det er Sunfire og Climeworks som står bak den innovative teknologien som gjennom elektrolyse gjør det mulig å konvertere fornybar energi, vann og fanget CO2 til syntesegass. Gjennom videre prosessering og raffinering produseres e-fuel, et bærekraftig drivstoff blant annet for bruk i luftfartsnæringen.

Sluttproduktet er sertifisert og kan brukes direkte i etablert infrastruktur.

Dette prosjektet vil skape store muligheter både for Norge og Europa, og kan være nøkkelen til en mer omfattende avkarbonisering enn hva som så langt har vært mulig, skriver selskapet.

Vil du lære mer om e-fuel?

Registrer deg for webinaret: “Norsk e-Fuel: Leading the way to renewable aviation”. 17. juni fra kl. 14 - 15.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler