Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Norsk Jernbanedrift på Herøya vant siste kontrakten for prosjektet Farriseidet-Porsgrunn

Prosjektsjef i Bane NOR, Lars André Tangerås (t.v.) og prosjektdirektør i Norsk Jernbanedrift, Trond Kåsa, med nysignert kontrakt. (Foto: Trine Bratlie Evensen, Bane NOR)

– Dette er en ny viktig kontrakt for Norsk Jernbanedrift, konstaterer prosjektdirektør Trond Kåsa, som nylig signerte en kontrakt med Bane NOR om å tilbakeføre eksisterende bane mellom Farriseidet og Eidanger stasjon. 

Verdien av kontrakten er i underkant av 24 millioner kroner, og mesteparten av arbeidet vil bli utført av Norsk Jernbanedrifts ansatte på Herøya, og i tillegg noen underleverandører. Dette er den siste kontrakten som ble inngått for prosjektet Farriseidet-Porsgrunn. 

Grundig opprydding

Trond Kåsa forteller at arbeidet som skal gjennomføres for å tilbakeføre eksisterende bane består i å fjerne alle jernbanetekniske installasjoner, slik som master, ledninger, transformatorer og el.teknisk utstyr, og i tillegg skinner, sviller og gjerder. De 12 tunnelene og 14 broene på strekningen blir ikke fjernet, men stenges av inntil man har avklart alternativ bruk.  

Den eksisterende banen stenges for trafikk 7. august, og 20. august starter Norsk Jernbanedrift arbeidet med å rydde opp den 31,5 km lange banestrekningen. Arbeidet skal være ferdigstilt 20. desember. Mellom fem og 10 ansatte hos Norsk Jernbanedrift på Herøya vil være engasjert i arbeidet.

Erfaring

Norsk Jernbanedrift har opparbeidet seg en del erfaring med denne typen arbeid. De hadde en tilsvarende kontrakt med Bane NOR på prosjektet Holm-Nykirke ved Holmestrand.

Men også andre deler av Farriseidet-Porsgrunn-prosjektet har de vært involvert i. 

– Vi hadde en forberedende entreprise på 30 millioner kroner på ombygging av sporet til Norcem i Brevik, vi hadde ansvar for å bygge de første 1,5 km av det nye dobbeltsporet, inkludert signalanlegg, og vi har vært underleverandør til Infranord på flere andre oppdrag, avslutter Trond Kåsa

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler