Struktur på jobb - kunstner i sjel

Ung dame i pelslue foran Herøya Forskningspark

Kaia Höl Fredheim jobber for Yara i Forskningsparken på Herøya. På fritiden lager hun musikk og videoer til låtene hun skriver og spiller inn. Du finner henne på YouTube og Spotify.

Jobben hos Yara i Forskningsparken krever orden og struktur, men på fritiden henter Kaia fram sin kreative side og lager musikk og videoer til låtene hun skriver og spiller inn.

Kaia Høl Fredheim er hennes fulle navn, men på Spotify og YouTube må man søke på kunstnernavnet Kaia Höl for å finne produksjonene hun har publisert.

Hvem er Kaia?

– Det er meg det, veit du, svarer 30-åringen på klingende Årdals-dialekt. – Jeg er fra Sogn og Fjordane, men flytta derfra da jeg var 18 år.

Etter videregående skole i Årdal søkte Kaia jobb hos Statoil/Hydro, som det het den gangen. Hun hadde et stopp på Kårstø før hun et par år seinere, fikk jobb ved hovedkontoret på Forus.

Rettsvitenskap

– Siden har jeg tatt nesten all utdanning som privatist. Jeg har meldt meg opp til eksamener og lest fag ved siden av jobben.

Motivasjonen for å studere rettsvitenskap var jobben med oppgjør av handelsavtaler på kontoret hos Statoil, som siden ble Equinor. – Da kunne det passe å ha kunnskap om kontrakts-jus. Men så endret ting seg. Jeg sluttet i jobben og ble min egen sjef i tre års tid.

kvinne sitter på fjelltopp og ser utover en fjord i soloppgangen

På fjellet – helt aleine

Det første som skjedde i denne treårsperioden, var at hun deltok i programmet «Helt alene». Kaia søkte NRK om å få være en av deltakerne som strøk til fjells uten selskap av annet enn et kamera.

– Det hadde ikke så mye med musikken å gjøre, men NRK valgte å ta med musikken min i programmet - noe jeg satt pris på. Programmet handlet om fjell, natur og film. Jeg skulle gå en fjelltur og lage et TV-program om turen, (se episoden her). 

Dagene i fjellet gikk veldig fort. Selv om jeg var helt aleine, var jeg veldig travel med filmingen. Jeg måtte gjøre utrolig mange opptak og gå samme strekningen flere ganger. Først måtte jeg sette opp kameraet, så måtte jeg filme meg selv når jeg gikk, og så måtte jeg gå tilbake for å hente kameraet igjen.

Tøft terreng

Kaia hadde ikke spesielt mye fjellerfaring fra tidligere. Telting i fjellet, bruk av stormkjøkken og GPS var helt nytt for henne. – Jeg trente litt på å sette opp telt i hagen, smiler hun.

Selve TV-turen gikk til Hurrungane i Jotunheimen. – Det er et av de villeste alpine terrengene i Norge, og der var jeg i seks dager alene. Det var en fantastisk opplevelse som gav rom til min følsomme side. En opplevelse det er vanskelig å gjenoppleve. Jeg har prøvd, men det var noe helt eget ved den første turen.

Selvlært som musiker og videoprodusent

– Jeg har alltid likt å drive med film og multimedia. Jeg har laget og spilt inn musikk hjemme i studioet til faren min siden jeg var 12 år.

Kaia sang i musikkskolen hjemme i Årdal, men når hun lager musikk, jobber hun digitalt. Det vil si at hun bruker et tangentbrett og datamaskin til å spille inn musikken. Alt blir skapt i arbeidsrommet hjemme i Skien.

– Jeg er selvlært på maskinen, og jeg er gehørlært. Det vil si at jeg ikke har noen teoretisk bakgrunn for å lage musikk, men heldigvis så trenger jeg ikke å kunne spille noe sammenhengende så lenge jeg kan slå mine akkorder en for en. Og så retter jeg det opp etterpå og tegner notene slik jeg skal ha det. Jeg gir meg ikke før jeg har det lydbildet jeg ønsker. Jeg kan lytte gjennom et musikkstykke kanskje hundre ganger før jeg får justert alt.

Musikeren jobber ut fra klanger, lydbilde og takt. – Det har en tendens til å gå mer og mer sakte. Musikken jeg laget tidligere, går mye fortere enn det jeg produserer nå. Enten skyldes det at jeg er blitt tregere med alderen, eller så er det fordi jeg trenger mer plass.

Finner motiv til videoene

Arbeidet med bildeleggingen av musikken er også litt tilfeldig. – Så lenge jeg liker det jeg ser, så filmer jeg. Alt er stemninger, og jeg er rask med å finne fram mobilkameraet når jeg ser motiver. Øyeblikkene må fanges kjapt, for lyset og været forandrer seg fort. Jeg føler meg heldig når jeg fanger de gylne øyeblikkene på film.

Kaia er klar på at Grenland har mye flott å by på av motiv. Hun bor på Bølehøgda og finner godbiter i nærmiljøet. – Våren er spesielt flott, og Gjerpensdalen byr på nye opplevelser for meg som ikke er vant til så langstrakte enger hjemmefra. Og så er det så fint med furutrær. Det er jeg heller ikke vant med.

ung kvinne foran pc'en hun lager musikk på

STUDIO: Musikken produseres på datamaskinen hjemme.

I treårsperioden som frifant jobbet Kaia med sitt eget selskap, Juno Replay Records. I 2018 fikk hun platekontrakt med Tylden og Co. Den kontrakten medførte også oppdrag med design av cover for andre artister i selskapet.

Ustrukturert kunst

Kaia liker industrien, spesielt rustikke industribygg som er preget av elde og slitasje. Musikkideer kan dukke opp overalt, på jobb eller når hun går en tur. – Jeg kan ikke styre når det skal komme en låt. Det kan skje når som helst, og jeg samler ideene i små bruddstykker. En dag kan det være at jeg får til et vers med tekst. En annen dag kan jeg komponere. Det er ganske ustrukturert, men det er slik jeg jobber med kunsten min.

Struktur og orden på jobb

Den ustrukturerte utfoldelsen i musikk og video møter sitt motstykke i arbeidshverdagen i Forskningsparken. Kaia er assistent for ledergruppa og holder orden i arkiv og forskningsrapporter. Det krever orden og oversikt. Men hun har også oppgaver innen media og internkommunikasjon.

– I de jobbene jeg har hatt, har jeg brukt multimedia i ulike sammenhenger. Jeg har fått lov til å finne på litt sprell. Det gjør jeg her på Forskningssenteret også. Jeg har rom til å utfolde meg. Jobben innebærer mye selvstendig ansvar, og i tillegg får jeg brukt kompetansen min til å være med på å markedsføre oss. Det er bra, og det trives jeg godt med.

ung kvinne i vinterklær tar en selfie ved et vann
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler