Nå starter Digitalfabrikken på Herøya

Ni personer står rundt et bord og holder opp elementer fra digitalopplæring

Byggeklare: – Disse sensorene, sammen med mobilstyrte kontrollrom, putter vi inn i undervisningen i Digitalfabrikken på Herøya, sier byggeklare samarbeidspartnere fra Fagskolen Vestfold Telemark (FVT), Herøya Industripark AS (HIP AS), TS Kompetansesenter (TSK) og Yara. Fra v: Ergun Sacak, Pål Kyrkjebø, Jens Christian Thysted og Rita Helen Immerstein (alle FVT), Skjalg Aaasland (HIP AS), Svein Erik Mittet (TSK), Hans Ole Dyrseth (FVT), Jan Erik Gløersen (Yara) og Lars Ellingsen (TSK).

Nå starter Digitalfabrikken på Herøya med spisset undervisning i digitalisering og prosessteknikk.

Ny studieretning i Fagskolen Vestfold Telemark, er godkjent av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Partene er i full gang med å få på plass lokaliteter, digitalutstyr og kursmoduler i læringslab’en, som er den første i regionen tilknyttet et industrimiljø.

Les mer om ny utdanning i digitalisering og prosessteknikk ved Fagskolen Vestfold Telemark.

Nytt gjennombrudd

Dette er et nytt gjennombrudd i realiseringen av felles kompetansesatsingen i Digitalfabrikken, hvor Fagskolen Vestfold og Telemark, TS Kompetansesenter Herøya, Industrial Green Tech (IGT) og Herøya Industripark AS samarbeider.

Ta i bruk digital verktøykasse

tre personer står inne i en container og installerer prosessutstyr

Digitalisering i praksis: Utstyr monteres i en kontainer plassert på utsiden av Bygg25 på Herøya. Anlegget kommuniserer trådløst med et  avanserte kontrollrom, som kan kjøres overalt, fra mobil, bygd opp i Digitalfabrikken i 2. etasje i Bygg25.

– Her i Digitalfabrikken blir det undervisning og kunnskapsbygging på det jeg kaller «datatilgjengelighet alltid overalt», sier Lars Ellingsen, fagansvarlig for IT og digitalisering.

– Vi jobber for at fagoperatører tar i bruk den digitale verktøykassa der det gjør mest nytte, påpeker han. – Nå putter vi inn det nyeste og mest avanserte digitalutstyret på markedet. Vi setter delene sammen til det vi kan kalle et pilotanlegg, hvor vi starter med å kjøre og teste scenarier. Det er dette utstyret fagskolen skal bruke i undervisningen.

Utvikle nyttig kunnskap

Målet er å utvikle undervisningsopplegget over tid sammen med prosessindustri-, teknologi- og innovasjonsmiljøer, påpeker partene.

– Poenget er at det skal være nyttig, derfor inviterer vi bedrifter, fageksperter og operatører inn.

Gjøre det enklere å ta i bruk

Å ufarliggjøre digitalisering er et av poengene i Digitalfabrikken. Begrepet "digitalisering" blir ofte litt vagt, mener partene.

– Her skal vi ufarliggjøre digitalisering ved å konkretisere. Vi skal teste, demonstrere og gjøre det enklere å ta i bruk digitalt utstyr der det gjør nytte. Vår tese er at mennesket fortsatt er den viktigste faktoren for effektiv og sikker drift i fabrikker. Derfor satser vi på kompetanseheving.

State-of-the-art-teknologi

Lokalene som Digitalfabrikken nå flytter inn i, ligger i 2.etg. i Bygg25. – Inn her kommer digitalstyrte kontrollrom, state-of-the-art-teknologi, forteller Skjalg Aasland, leder for Utvikling og Byggforvaltning i Herøya Industripark AS. – Vi tilrettelegger arealene for undervisning og kunnskapsbygging og for utviklingssamarbeid.

Partene ser for seg å putte flere utdanningstilbud inn i Digitalfabrikken, og på sikt utvikle den til å bli en del av et større senter for industriell innovasjon som Herøya Industripark planlegger å bygge. 

Deltakere står i et rom rundt et langt hvitt bord med teknodeler

Ta i bruk digital verktøykasse: – Dette er konkrete eksempler på digitalisering, sensorer og utstyr som skal brukes i undervisningen. Vi jobber for at fagoperatører tar i bruk den digitale verktøykassa, sier partene.  

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler