Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Har lært å kjøre hjullaster for å få sommerjobb

Bilde viser fra venstre: Hanne Balgaard Eriksen (18), Tonje Gløsmyr (24) og Espen Klavenes (20).

Fra venstre: Hanne Balgaard Eriksen (18), Tonje Gløsmyr (24) og Espen Klavenes (20).

De tre sommervikarene på F-skiftet i Yaras Skipningsavdeling har vært gjennom teorikurs og 40 timer praktisk opplæring for å kunne kjøre hjullaster på Yaras kaier. 

De betaler teorikurset selv, og Yara stiller opp med praktisk opplæring. 

– Jeg trives veldig godt i Skipningsavdelingen, svarer Espen Klavenes på spørsmålet om hvordan sommerjobben er. 20-åringen får kjapt støtte av Tonje Gløsmyr (24), som forteller at noe av det beste med jobben er at vikarene kjapt blir en del av kameratskapet som preger de seks skiftene som tar seg av lasting. – Vi blir en del av den daglige driften og får erfaring med de ulike arbeidsoppgavene. Etter at vi har fått litt opplæring, føler vi oss som helt vanlig ansatte. Vi får de samme oppgavene som de andre nyansatte i avdelingen.

Lasting og rengjøring

Sommervikar Tonje Gløsmyr

Tonje Gløsmyr, jobbet tilsammen tre år i Yaras Skipningsavdeling. Utdannet elektroingeniør og skal begynne hos Bilfinger høsten 2019.

Sommervikarene starter opp rundt St. Hans og jobber syv uker fram til august. Jobben går ut på å laste båtene som ligger ved kaia. Vikarene betjener det store lasteapparatet eller kjører hjullastere i bulkhallene. Det vil si at de henter gjødsel som tømmes i trakter før varen lastes om bord med transportband. Og innimellom er det rengjøring av transportband og lasteapparat som står på programmet.

– Det hender også at jeg blir lånt ut til KS-fabrikken og laster gjødsel som er i storsekker, sier Tonje. Det er en krevende oppgave som innebærer å huke opp og løfte fire sekker samtidig. – Det er ikke så lett i begynnelsen for det er lett å ødelegge sekkene.

Teorikurs og 40 timer med kjørepraksis

– Var det vanskelig å få jobb i Skipningsavdelingen?

– Det er en liten fordel å ha foreldre som jobber i bedriften, sier Hanne (18). – Og så er det en del kurs vi må gjennom for å være klar til sommerjobben. Og vi som kjører hjullastere må ta et teorikurs og 40 timers kjøring for å få lappen.

Sommervikar Espen Klavenes

Espen Klavenes, kommer fra ett år på folkehøyskole med fordypning i paragliding og dykking. Skal i gang med ingeniørstudier. Første året som sommervikar.

HMS-kurs, Yara 1-kurs og ISPS-kurs er nettbasert. Yara 2-kurset må vikarene ta hos Herøya opplæringssenter. Med unntak av ISPS-kurset er dette opplæring som alle må ha for å jobbe i Yara.

– Og Skipningsavdelingen ønsker at vikarene også kan kjøre hjullaster. Jeg holder delvis på ennå, sier Espen. Han har tatt teoriopplæringen hos en kurstilbyder i Tønsberg. Den praktiske opplæringen tar faddere i Skipningsavdelingen seg av. I starten sitter fadderne sammen med vikarene i styrehuset, men etterhvert blir kjøringen fulgt opp fra avstand slik at rekruttene må ta beslutninger selv. Sommervikarene betaler teorikurset selv, og så tar Yara ansvaret for praksisopplæringen. Lønnen er noe høyere for vikarer med hjullastersertifikat, men de må jobbe mer enn en sommer for å tjene inn kursavgiften.

– Er det vanskelig å kjøre de store maskinene?

– Nei, det går egentlig ganske greit. Det handler om å tørre å bruke hjullasteren. Når en sitter i en så stor maskin, er det lett å bli veldig forsiktig, men de tåler veldig mye. Uansett er det viktig å være forsiktig og følge alle regler, understreker Hanne.

Sommervikar Hanne Balgaard Eriksen

Hanne Balgaard Eriksen. Ferdig med videregående og skal studere sykepleie. Første året som sommervikar.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler