Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Gründersuksess i Proventia; Grenland Energy realiserer ny vekst

Partnere for ny vekst: Batterigründere i Grenland Energy og partnere realiserer ny vekst. Her rundt Grenland Energys avanserte sveiserobot i verkstedhallen i Skien. F.v. foran Jørn Roar Bamle, daglig leder i innovasjonsselskapet Proventia Telemark, Knut Bråthen, investor og aksjonær i Grenland Energy. Lars Ole Valøen, Grenland Energy. F.v. bak. Tore Halvorsen, næringsutvikler i Vekst i Grenland, Kim Klokkervold og Peder Thysted i Grenland Energy.

Grenland Energy, første gründerselskap i inkubatormiljøet Proventia på Herøya, er batteriteknologiselskapet som på fem år har realisert en idé om et marked for maritime batteriløsninger. Nå fungerer Grenland Energys batterisystemer ute hos kunder maritimt og offshore verden over.

Fire gründere er blitt til 10 ansatte, og antall samarbeidspartnere har økt i takt med Grenland Energys utvikling og vekst hele veien.

Fra Fire til 10: Batteriteamet i Grenland Energy har vokst fra fire til ti medarbeidere. F.v. Andreas Malme, Rambabu Kandepu, Lars Ole Valøen, Karl Kristian Markman, Lars Brisendal, Peder Thysted, Kim Klokkervold, Øystein Meyer, Per Øyvind Dammen og Roman Stoiber.

Dyktige

– Hva er suksessoppskriften?

Jørn Roar Bamle, daglig leder i Proventia, forteller om gründere som er dyktige til å finne partnere og finansieringspakker.

– Grenland Energy fikk millionstøtte for å utvikle batteriprodukter til to av fire nasjonale satsinger på utslippsfri maritim transport, finansiert av FoU-midler i Enovas Pilot-E program, forteller Bamle.

– På eiersiden fikk de tidlig med seg Kongsberg Maritim, og på samme tid gikk vi også inn på eiersiden sammen med Vekst i Grenland. Vår hensikt var å beholde lokalt eierskap og sikre videre utviklingsrom for en dedikert gründergjeng, påpeker Bamle.

Selger tredje generasjon batterisystem  

I august produserer Grenland Energy sitt tredje generasjons batterisystem som skal integreres i Brunvoll Mar-ELs leveranse til verdens to første hybrid-elektriske hurtiggående katamaraner for passasjertrafikk, bestilt av Norled AS. Katamaranene er klare for passasjertrafikk på norske-kysten i 2019.

I mars skrev Varden at Grenland Energy fikk sin største ordre hittil fra en større operatør i olje- og gassektoren, og at selskapet nå legger planer for videre vekst og økning i produksjon.

Investorer inn

Daglig leder i Proventia, Jørn Roar Bamle, er stolt over stayerevnen til de fire gründerne. 

Jørn Roar Bamle er svært glad for at andre private investorer har kommet inn. Knut Bråthen er en privat investor som kjøpte seg inn i Grenland Energy i fjor.  

– Vi blir med på eiersiden så lenge det er behov, sier Bamle. – Grenland Energy er nå inne i det vi kaller postinkubasjon. Det betyr at selskapet gradvis går ut av inkubatorprogrammet, forklarer han.

Betyr mye

− Grenland Energys vekst betyr mye, primært for Grenland Energy og for utslippsfri maritim transport og offshore-operasjoner, men også for oss i Proventia og for alle som har bidratt i gründerperioden og bidrar videre, sier Jørn Roar Bamle.

Han er stolt og imponert over stayerevnen til fire gründere.

– De startet opp nesten fra scratch med en idé om et marked. At de har greid å holde på idéen og lykkes så langt er utrolig bra.  

Produsert gjennombrudd i fem år

I fem år har Grenland Energy produsert gjennombrudd hele veien i samarbeid med erfarne industrifolk, teknologer og næringsutviklere.

– Det er utrolig viktig med gjennombrudd, «you never get a second chance», sa daglig leder Roman Stoiber i 2013, da Grenland Energy ble første gründerbedrift inn i Proventia. Uten bra betingelser og hjelp fra Herøya Industripark, Vekst i Grenland, Proventia og Innovasjon Norge i oppbyggingen av selskapet hadde det ikke vært noen gründerhistorie å fortelle.

 

2012
Grenland Energy AS etablert: Skal utvikle og selge avanserte Li-Ion batterisystemer til maritim og offshore industri.

2013

2014

2015

2016

2017

2018

  • Fikk sin største ordre hittil fra en større olje- og gass operatør, skriver Varden
  • Produserer 3 generasjons batterisystem til Norleds og verdens første hybrid-elektriske hurtiggående katamaran for passasjertrafikk
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler