De første er i gang med utdanning i Digitalfabrikken på Herøya

Hver uke møtes disse deltakerne til heldigital undervisning i industriell digitalisering i regi av Digitalfabrikken på Herøya og Fagskolen Vestfold Telemark. Fagekspertene fra v: Jan Erik Gløersen, Yara, og Lars Ellingsen, Periti AS.

Digitalfabrikken på Herøya sparket i gang nyåret med heldigital, spisset fagskoleundervisning i tema industriell digitalisering.

En 20-talls deltakere er nå halvveis i utdanningspiloten Industriell Digitalisering i regi av Digitalfabrikken, en felles kompetansesatsing på Herøya. Deltakerne er fagoperatører fra industrien, instruktører og gjesteforelesere er fra ulike bedrifter.

Bredden av digitale temaer er hentet fra Fagskolen Vestfold Telemarks studier i Digitalisering og Prosessteknikk. Lars Ellingsen, fra Periti AS på Herøya, er fagansvarlig og organiserer gjennomføring av piloten. Ellingsen og opplæringsansvarlig Jan-Erik Gløersen fra Yara er hyret inn som fagspesialister.

Imponert

Så langt – hva er erfaringene?

– Først vil jeg si at jeg er imponert over kunnskapen som finnes blant deltakerne. Den er veldig høy. Og engasjementet deres likeså, sier Lars Ellingsen.

tre menn kledd i blått rundt et møtebord

Forbereder digital samling: Fra h. Lars Ellingsen og Jan-Erik Gløersen gjennomfører utdanningspilotens 7 digitale samlinger på Teams. Her forbereder de dagens samling sammen og med Hans Ole Dyrseth, fra Fagskolen Vestfold Telemark, lengst til venstre i bildet.

Teori og praksis engasjerer

– Jan-Erik Gløersen, fra Yara, og gjesteforelesere fra flere andre bedrifter, knytter teori til praktiske erfaringer ved digitalisering. Det holder trykk i faglige diskusjoner og skaper mye engasjement, påpeker han.

– Siste forelesning var gründerbedriften Exentric her og fortalte om hvordan vi i samarbeid har gjort bruk av 3D-printing og design i protyping og utvikling av nye produkter. Neste uke kommer Emerson for å orientere om sine erfaringer som leverandør av digitale løsninger til industrien.

Ser potensialer

Kenneth Sjåberg, industrimekaniker ute i felt og instruktør tilknyttet TS Group, er en av deltakerne som synes utdanningen er svært interessant.  

– Digitalisering påvirker jo jobbene våre mye. Her får vi øynene opp for potensialene. For eksempel innen vedlikehold, her vil mekanikere få en helt annen hverdag. Muligheter for mye enklere rapportering via nettbrett, smarte sensorer og helautomatisert lager, gjør at vi får mer kontroll på utstyr. 

God stemning på chat og artig ordsky

Hvordan opplever du at digital utdanning fungerer?

Portrettbilde mann med skjegg og briller inntil en blå monitor

Kenneth Sjåberg, industrimekaniker ute i felt og instruktør tilknyttet TS Group.

– Utdanning på teams er kanskje ikke ideelt, men Lars og de som leder oss gjennom kurset er gode på å legge opp til diskusjoner. Det er bra når vi er fra forskjellige miljøer. Vi har en "chat" hvor det blir veldig god stemning og fornuftig dialog. Og så har vi en artig ordsky som blir til mens vi snakker. Den viser mangfoldet i diskusjonen og Lars er god på å trekke fram konkrete eksempler. Det blir veldig interaktivt. Helt tipp-topp, synes jeg.

Gode tilbakemeldinger

Ellingsen forteller om gode tilbakemeldinger og at undervisningen er relevant, så langt.  

– Suksessfaktor for fagskolen er at deltakere på kurs og opplæring synes at det de lærer er relevant, både for seg selv og for bedriften de jobber i. Nytteverdien for deltakerne er viktig for oss.

Ta i bruk digitalt utstyr

– Industrien her har jo drevet med optimalisering i tiår, derfor fokuserer vi mye på hvordan de kan ta i bruk digitalt utstyr og applikasjoner, forklarer Ellingsen. – Vi viser hvordan systemene kan snakke sammen i prosessen. Vi mener det er viktig faginnhold i utdanningen, men nå tester vi ut innholdet i denne pilotutdanningen, og justerer underveis. Vi ønsker ris og ros, oppfordrer Lars Ellingsen.

mann i blå genser og grå blazer står i hvit gang med lampett bak

Hans Ole Dyrseth, Leder Prosjekt og markedsavdeling, Fagskolen Vestfold og Telemark.

Utdanning i Industriell Digitalisering, inneholder forelesninger blant annet i IoT (Internet of Things), sensorteknologi, datasikkerhet og avsluttes med workshop og oppgave 18. februar.

Nyttige erfaringer til nye utdanninger

For Fagskolen Vestfold Telemark gir pilotutdanningen nyttig erfaring for nye utdanninger framover, nå åpne for påmelding og søknader. 

– Fra fagskolens side gir denne pilotutdanningen verdifull erfaring når vi nå fyller den nye 30 studiepoengutdanningen "Digitalisering og prosessteknikk" med faglig innhold, sier Hans Ole Dyrseth, leder prosjekt og markedsavdeling, Fagskolen Vestfold og Telemark.

Utdanning i Digitalisering og prosessteknikk er åpen for søkning på Samordna opptak fra 1. februar.

Se også andre kurs og delopplæringer hos Fagskolen Vestfold Telemark.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler