Meld deg på vårt nyhetsbrev

CO2 transport: Resultater fra Equinors testteam på Herøya lover bra for Norges største klimasatsing

Equinors testteam på Herøya har lovende testresultater for at CO2 kan transporteres både flytende og som gass til lager i Nordsjøen.
tre personer, poserer, lener seg på et stålrør, i et flerfaseanlegg Verdens største: Equinors testteam er i innspurt på verdens største testkjøring på transport av CO2 i flerfaseriggen i Herøya Forskningspark. Fra v: Dag Thygesen, driftsleder, Eirik Lunde, leder lab- og testavdeling og forsker Hilde Andersen.

Dette er et viktig bidrag for å få til lønnsom drift i Norges største klimasatsing noensinne. 

Kunnskap om CO2-transport og lagring

Knappe fem måneder etter at statsminister Erna Solberg åpnet Equinors testanlegg for CO2 transport, strømmer nå CO2 – både i gass og væskeform, gjennom et 200 meter langt rørsystem i Equinors flerfaserigg i Herøya Forskningspark.

Hensikten er å lære mer om hvordan CO2 oppfører seg under rørtransport, noe som er viktig for å kunne skalere opp CO2-transport og lagring i fremtiden.

person viser  og peker inn i rør, ute, flerfaseanlegg
– Her ser du flytende CO2, inviterer Equinors smørblide forsker, Hilde Andersen. Hun peker inn et lite kikkhull med glassvindu. – Der ser du en væske som beveger seg. Det er flytende CO2, sier forskeren stolt.

Gi driftsfordeler  

Forsker Hilde Andersen og driftsleder Dag Thygesen forteller om driftsfordeler.

– Flerfaseriggen på Herøya er en unik testfasilitet som gjør det mulig å teste transport av CO2 i to-fase, både gass og væske i samme rør. To-fase transport kan gi betydelige driftsfordeler.

Hva er innsikten så langt?  

– Vi har fått ny innsikt som bidrar til å forbedre modellene som brukes til å drifte storskala anlegg. Vi testkjører beregninger og modeller vi får, og studerer hvordan de fungerer i praksis. Kort fortalt, så bidrar vi med ny innsikt fra testene som er med å redusere risiko i satsingen på karbonfangst og lagring.  Vi finner ut hvordan CO2 i gass- og væskeform oppfører seg under rørtransport, noe som er viktig for å kunne skalere opp CO2-transport og lagring i framtiden.

CO2 fra Norcems sementfabrikk i Brevik

Testresultater skal brukes blant annet av Northern Lights, som er Equinor, Norske Shell og Total E&Ps felles satsing på å bygge og drifte CO2 infrastruktur, transport og lagring, og som inngår i regjeringens storstilte Langskip-satsing på karbonfangst og -lagring (CCS).

I første omgang skal Northern Lights levere transport og lagring av CO2 fra sementfabrikken til Norcem i Brevik og, dersom de får inn ekstern støtte, også fra avfallsforbrenningsanlegget til Fortum Oslo Varme på Klemetsrud i Oslo.

tre personer, poserer, flerfaseanlegg, ute, industri

Stor interesse

– Vi merker stor interesse for resultatene, både fra oljebransjen, fra industriaktører og teknologileverandører, forteller Equinors Eirik lunde, leder for lab- og testavdelingen.

– Vi har bygd om anlegget her, investert 7 millioner, finansiert av partene og Gassnova. Det er en liten sum for å bidra med så viktige forskningsresultater inn mot det grønne skiftet, sier Lunde med et smil.

Ny lavutslipp industri

Northern Lights og Langskip er med på å dekarbonisere industri.  

Er CO2 den nye oljen?

– Vi skal fortsatt drive med testing på olje og gass, påpeker Equinor-kollegaene. – Flerfaseriggen, flaggskipet i forskningsanlegget vårt her på Herøya, har bidratt til store klimakutt og forbedret effektivitet i oljeproduksjon. Det skal vi fortsette med. Men nå gjør vi et skifte og bygger om testanlegget for å være med å forske fram klimaløsningene for ny lavutslipp industri.

Det første i sitt slag

Northern Lights-prosjektet omfatter utbygging og drift av anlegg for CO2-transport og -lagring av COfra tredjeparter. Det blir det første åpne infrastrukturnettverket på tvers av landegrenser for transport og lagring av CO2, og gir europeiske industrielle utslippskilder muligheten til å permanent lagre sine CO2-utslipp under havbunnen.

illustrasjon CO2-lagring under sjøbunnen

Drift i 2024 

Anleggene skal etter planen komme i drift i 2024, og mottaksanlegget for CO2 skal ligge på Energiparken industriområde i Øygarden kommune Vestlandet. 

 

 

Les også