"Business as usual", med ekstraordinære tiltak

Bjørn Olav Kristiansen og Thomas Bjørneberg i Norva24  iført arbeidstøy står i en døråpning

Innstilt på å hjelpe: fra venstre Bjørn Olav Kristiansen og Thomas Bjørneberg i Norva24 i Herøya Industripark, er to av gutta som er innstilt på å hjelpe industri og kommuner med å holde hjula i gang.

Hos Norva24 Grenland i Herøya Industripark er det stort sett "business as usual".

– Vi er 15 mann her, innstilt på å hjelpe med å holde hjula i gang, forteller Asle Ognedal, avdelingsleder i Norva24 Grenland på Herøya. Han er tydelig stolt over teamet ute på oppdrag hos kunder. – Akkurat nå passer vårt slagord "Vi hjelper alltid!" veldig godt, sier han engasjert.

Selskapet er definert under kritiske samfunnsfunksjoner og leverer tjenester som holder vannforsyning, kloakkhåndtering og industri i gang.

Opplever høy aktivitet

bilde av Asle Ognedal i hjelm og gul jakke

Asle Ognedal, leder for Norva24 Grenland, som holder til i industriparken

Ingen aktiviteter er stoppet opp hos dere?

– Egentlig ikke, vi gjør de samme oppgavene, opplever full trøkk og har også kapasitet til å bidra mer om det trengs. Vi har nettopp gjennomført revisjonsstans i Yara Porsgrunns fullgjødselfabrikk 3 og 4. Der var vi nesten alene, og det gikk over all forventning. Og vi tilbyr kommuner å steppe inn dersom de får problemer med å håndtere vannforsyning og avløp, forteller Ognedal.

– Men vi er jo avhengige av å holde oss friske, og så langt har det gått bra, sier han.

Bruker tid på tiltak 

Han forteller om ekstraordinære tiltak hele veien.

– Vi bruker mye mer tid på gjennomgang av oppdragene sammen med kunder nå. Det er veldig viktig at vi får informasjon om påvist eller mistanke om smitte på steder vi skal utføre arbeid. Da vet operatørene hva de møter og vi kan forberede nødvendige sikkerhetstiltak. Vi følger naturligvis alle pålegg fra myndigheter og hos våre kunder, i tillegg til retningslinjer fra egen organisasjon. Selv har vi et svært godt HMS-system, og vi deler tips og erfaringer hver dag mellom oss ansatte, og i nettmøter med ledelse.

Tett dialog med ansatte om epidemien

bilde viser mann i oransje arbeidstøy som høyttrykkspyler gjenstand som ligger på bakken

Thomas Bjørneberg, Norva24, på oppdrag i industriparken.

– Vi er opptatt av å få sikker informasjon, sier Ognedal. Han forteller at Norva24 sentralt har opprettet en egen korona-kanal der ansatte, over 900 totalt, kan stille spørsmål om epidemien og få kvalitetssikrede svar tilbake på bedriftens intranett.  

– Av lokale tiltak her har vi bl.a en White board-tavle ved spiserommet, som gir oversikt på daglig rengjøring/desinfisering. Vi dusjer stoler, bord og håndtak nøye flere ganger om dagen, har stablet bort mange stoler og spiser på skift, slik at vi er færrest mulig samlet på ett sted.

Sløser ikke med støvmasker

Det «nye gullet» er blitt støvmasker og vernedresser. – I disse dager sløser vi ikke med verneutstyr, påpeker Ognedal. – Vi har fremdeles på lager, men å få tak i nytt er faktisk en utfordring nå.

– Vi er innstilt på å hjelpe så langt det lar seg gjøre. Vi har alle et ansvar for å bidra til at hjulene skal gå rundt i samfunnet i disse utfordrende tider, oppfordrer avdelingslederen.

Alle bilder er lånt av Norva24/Asle Ognedal.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler