Meld deg på vårt nyhetsbrev

Brannbil fra Industrivernet på Herøya til Ukraina

Industrivernet i Herøya Industripark donerte nylig en brannbil til organisasjonen Norsk Ukrainsk brann- og ambulansestøtte, og allerede i løpet av februar vil bilen være i bruk i Ukraina.
to menn tar hverandre i hendene utenfor en brannbil Bilen klar til avgang: fra venstre Kjell Åmlid fra Avarn/Herøya Industripark Industrivern overrekker nøkler og ønsker god tur til Ukraina for Even Rimstad fra organisasjonen Norsk Ukrainsk brann- og ambulansestøtte.

Organisasjonen Norsk Ukrainsk brann- og ambulansestøtte, NUBAS, er en ideell organisasjon. Seks ildsjeler jobber for å samle inn nødvendig utstyr fra brann- og beredskaps-Norge og frakte dette til Ukraina.

En av disse ildsjelene, Even Rimstad, som til daglig jobber i brannvesenet i Larvik, kom for å hente brannbilen. – Det er jeg som skal kjøre denne bilen, sammen med ca 18 andre kjøretøy fra Norge. Vi kjører gjennom Polen og inn i Ukraina, sier han.

to personer, poserer, teknikk bak i brannbil
Kjell Åmlid viser Even Rimstad, til venstre, teknikken bak i brannbilen.

Bil til overs hos Industrivernet

Kjell Åmlid og hans kolleger i Avarn, har vært ansvarlig for å sette bilen i stand for overlevering.

– Vi fikk en henvendelse fra organisasjonen med spørsmål om vi hadde noe egnet utstyr som kunne doneres. "Timingen" var god, vi er i ferd med å få en ny brannbil. Derfor blir denne gamle reservebilen til overs og kan doneres til Ukraina, sier Åmlid.

– Bilen er en -92-modell, har kun gått 34.000 km og er i meget god stand.

Åmlid forteller at bilen også har med seg båre donert av ambulansetjenesten, pumpe donert av Eramet, brannslukningsapparater og annet utstyr som er relevant for redningsoperasjoner.

Perfekt med eldre brannbil

Even Rimstad er veldig fornøyd med bilen.

– Det er perfekt at dette er en eldre bil. Grunnen til at vi ønsker oss eldre mekanisk utstyr er at de som skal operere bilen lett kan sette seg inn i det. Her trenger man ingen manual og opplæring, dette er systemer som er kjent for dem. I tillegg er det viktig at de kan bytte deler og gjøre justeringer enkelt selv, det er vanskeligere med en ny helautomatisert bil, sier han.

– På vegne av organisasjonen og de som skal bruke bilen i Ukraina, ønsker vi å takke dere for at dette lot seg gjennomføre. Tusen takk!

 

Opprettet Spleis for å dekke kostnader

Transporten til Ukraina har en relativt høy kostnad. – Gjennomsnittlig kost per bil ligger på rundt 25.000 kroner, sier Rimstad. – Det kan for eksempel være kostnader til nye dekk, drivstoff, ferjetransport og retur hjem for sjåfører. Derfor har vi opprettet en Spleis, og håper å få inn gode bidrag. Det ligger mye informasjon om arbeidet vårt i Spleis-lenken. Vi er avhengig av økonomisk hjelp, alle bidrag, store og små hjelper.

Formålet til organisasjonen er å effektivt overlevere norske donasjoner av brannbiler, ambulanser, rednings- og førstehjelpsutstyr, samt - beskyttelsesklær for redningspersonell til krigsrammede Ukraina. 

 

Les også