Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Waferfabrikkene på Herøya i knallhard konkurranse

— RECs waferfabrikker på Herøya må tilpasse seg en knallhard konkurranse fra de asiatiske landene. Vi har allerede halvert produksjonskostnadene to ganger og må gjøre det igjen. Det dreier seg om å få kontroll på prosessene i hele verdikjeden, og der har vi mye å lære av asiatene.

Dette understreket konsernsjefen i REC, Ole Enger, under ENØK-dagen ved Herøya Industripark i går. Enger og andre foredragsholdere, blant dem gründer og konsernsjef Hallgeir Skogen i Grenland Group, var invitert til å snakke rundt temaet "Ledelse - hvordan få mye ut av lite?".
Det er andre året denne konferansen arrangeres i regi av ENØK-nettverket, som består av de 10 største virksomhetene i Herøya Industripark.

  Norske fagfolk langt framme

Og mens Enger mener norsk industri er for dårlig, har Skogen erfart at fagfolkene i Grenland og Vestfold er svært godt kvalifiserte og har mye å lære kineserne.

Skogen startet sin gründerkarriere med å etablere Skogen Stillas, og er i dag leder og medeier i Grenland Group, et konsern med 1050 ansatte og en omsetning på 1,5 milliarder kroner. Og en viktig ingrediens for å lykkes er i følge Skogen mennesker, mennesker - og mennesker.

— Grenland Group har levert rundt 125 komplette subsea-systemer over hele verden. For å vinne anbud i denne tøffe bransjen er vi avhengig av å få tak i den beste kompetansen - ikke bare den vi trenger i dag, men den vi vil trenge i morgen. Våre fagfolk er langt framme, og vi lærer våre kinesiske kolleger arbeidsmetoder og systematikk, framholdt Skogen.

Asiatene bedre

Hva er asiatene bedre på en oss? Ole Enger stilte spørsmålet og ga selv svaret.
— De har en arbeidsform der de jager kontinuerlige forbedringer i produksjonsprosessen. De går i dybden og i detaljer, utvikler hvert prosesstrinn lenger enn vi gjør og standardiserer arbeidsprosessene, påpekte Enger. Han viste til den såkalte Toyotamodellen - en businessmodell der verdiskapingen og operatøren er i sentrum. - Denne modellen krever en annen organisering enn den hierarkiske. Det norske arbeidslivet med korte linjer og god samhandling mellom ledelse og ansatte er et godt utgangspunkt for Toyotamodellen, som REC er i ferd med å innføre på sine produksjonssteder, avsluttet han.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler