Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Norsk Jernbanedrift er i rute

Etter en litt trøblete oppstart er Norsk Jernbanedrift AS i rute. I mars neste år skal nybygget i Gunneklevfjorden stå ferdig - et buet bygg på 4220 m2 med god estetisk utforming. Dette blir selskapet hovedkontor.

— I starten blir vi rundt 40 ansatte i det nye bygget, det er de som i dag holder til på Vallermyrene, og en avdeling fra Skien. I nybygget får vi kontorer for ledelse og stab, fellesarealer, kantine og øvingslokaler, forteller daglig leder Ernst Terje Jakobsen og markedssjef Per Liane.

Sterk vekst
Norsk Jernbanedrift AS er totalleverandør av entreprenør- og prosjekteringstjenester innenfor alle jernbanetekniske fag, og er landets tredje største innenfor sin bransje. Foretaket ble etablert i 2005, og har fram til nå nylig vært eid av 13 ansatte, de fleste med bakgrunn fra Jernbaneverket. For et par måneder siden kjøpte investeringsselskapet Herkules Private Equity Fund III (Herkules) seg inn i Norsk Jernbanedrift, og de er nå majoritetseiere med en eierandel på 70 prosent.  

Første driftsår var omsetningen 7,5 millioner kroner. I årene etter har Norsk Jernbanedrift AS hatt sterk vekst, med gode økonomiske resultater. Ved inngangen til 2011 var de 116 ansatte, og målet er videre vekst. — I løpet av høsten passerer vi 150 ansatte, og målet for 2015 er en omsetning på 700 millioner kroner og 300-350 ansatte, understreker Jakobsen og Liane.

Et god illustrasjon på vekstambisjonene er at selskapet skal ta inn hele 16 lærlinger innenfor fagområdene bane og signal, og har ansatt to opplæringsledere. Noe av opplæringen vil foregå i nybygget.

Framtiden er på Herøya
Norsk Jernbanedrift har avdelinger flere steder i landet, bl.a. i Drammen, Lillestrøm, Sarpsborg, Voss og Nærbø. Men det er ikke tvil om at den største satsingen foregår på Herøya i Porsgrunn. Nærhet til jernbanespor og muligheten for god eksponering var en viktig del av begrunnelsen for å bygge på Herøya. 

— Bygget som er under oppføring blir større enn dagens behov, fordi vi har vekstambisjoner. I en mellomperiode vil vi leie ut lokaler, til for eksempel samarbeidspartnere og beslektede bransjer, forklarer de.
Norsk Jernbanedrift har også tegnet festekontrakt for nabotomten som er under utfylling, og her blir det verksted for togmateriell. Allerede nå prosjekteres jernbanesporet fram til tomtegrensen. — Vi ønsker å gjør mest mulig av utomhusarbeidet nå, slik at vi slipper store inngrep når vi skal bygge på nabotomta, understreker Per Liane.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler