Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Mange gode hjelpere på Herøya – TET knuser tall for deg

– Når jeg ser en opplisting av tall, ser jeg veldig fort hva som gjemmer seg i kolonnene. Tallene «snakker til meg», og jeg ser med en gang om noe ikke stemmer, sier konsernsjef i TET, Berit Rongsjord. 

TET Gruppen AS er en økonomipartner med industrikompetanse, og selskapet har røtter tilbake til tiden som regnskapsfører for Hydro.

– Vi har lokaler i Herøya Industripark, og TET er tett knyttet til store og små industriaktører – både fysisk og mentalt, sier konsernsjefen.

Passion for numbers

Rongsjord fasineres av tall og har hatt det hun kaller «a passion for numbers» helt siden hun fikk toppkarakter i bokføring på Handelsskolen i Stavanger. Utdannelsen fortsatte på Høgskolen i Telemark med studier innen økonomi og administrasjon. Hovedinteressen var rettslære og skatterett, men tinndølen var fast bestemt på at revisor – det ville hun i alle fall ikke bli.

– Likevel jobbet jeg som kommunerevisor i Tinn og Midt/Øst-Telemark noen år, forteller hun.

Startet med reiseliv

Arbeidskarrieren startet i Braathen SAFE og Saga Solreiser, der hun hadde ansvaret for uteregnskapene.

– Jeg måtte reise til alle stedene der Saga hadde gjester, for å sjekke at alt var korrekt. Det ble mange turer til Grand Canaria, Kreta, Ibiza og de andre destinasjonene. Mange misunte meg turene, sier Berit.

Hun var regnskapssjef da hun flyttet fra Oslo og hjem til Tinn, først et halvt år i et entreprenørfirma før hun søkte på jobben som kommunerevisor i Tinn.

– Jeg fikk jobben, selv om revisor var en jobb jeg ikke skulle ha. Etter seks år fikk jeg jobben som teknisk sjef i kommunen med ansvar for alt fra byggesaker til vann og kloakk.

– Kommunen hadde behov for en teknisk sjef som kunne økonomi og endring. Det var en interessant jobb, men jeg hadde jo ikke greie på kommunalteknikk. Jeg måtte sette meg inn i sakene og stole på de ansatte. Det må en som leder, konstaterer Rongsjord. 

Hjelp til å forstå regnskapene

Etter  tre år som teknisk sjef var hun tilbake som kommunerevisor igjen – nå for Midt/øst Telemark Kommunerevisjon, som er et samarbeid mellom seks kommuner.

– I den jobben hjalp jeg politikerne med å forstå kommuneregnskapene. Jeg har alltid betraktet min revisor- og regnskapsførerrolle som en hjelpefunksjon for andre.

Etter tiden som kommunerevisor ble Rongsjord spurt om å ta jobben som leder for Hydros regnskapskontor på Rjukan. Det var i -99, i selskapets storhetstid, og kontoret hadde jobben med å føre regnskap for konsernet, en rekke Hydroselskap og eksterne kunder.

Store kunder

– Ti år seinere kjøpte vi i ledergruppa regnskapsenheten og etablerte vårt eget selskap. Vi forhandlet oss fram til avtaler med Hydro, Bilfinger og flere andre kunder.

– Hvordan får du tid til å jobbe med tall når du er leder for så store virksomheter?

– Entusiasmen min for tall er nyttig i mange sammenhenger – nesten over alt, vil jeg si. – Jeg bruker tall nesten hele tiden, både som daglig leder av selskapet og i samarbeidet med kunder og ansatte. Og selvsagt når jeg hjelper andre bedrifter med regnskap og økonomispørsmål. For å ha oversikt må jeg ha innblikk i tallene og hvordan folkene jobber.

100 ansatte totalt – 75 i Telemark

TET har ca. 100 ansatte, 75 av dem jobber i Telemark ved avdelinger i Grenland og på Rjukan.

– Vi leverer tjenester innen økonomi, system og rådgiving, forteller Rongsjord. – Kundene våre spenner fra de største, som Hydro og Bilfinger, til mindre selskap. Vi har også en avtale med Proventia for å hjelpe nye selskap i gang.

TET spisser sine tjenester mot leietakere i Herøya Industripark og Herøya Næringspark. Mange av bedriftene opplever det som praktisk å ha regnskapsbyrået lett tilgjengelig.

– Selv om våre tjenester er digitalisert og mye av kundekontakten skjer på telefon og Skype, er den personlige kontakten det aller viktigste. Skal samarbeidet fungere, må vi kjenne kundene våre, og de må kjenne oss.

Hjelper for kundene

Rongsjord er svært opptatt av at TETs rolle som regnskapsfører er å være en hjelper for kundene. 

– Kundene våre kan gjøre så mye eller lite av regnskapsarbeidet de ønsker selv. Det gjelder både store og små kunder. Vi er fleksible, og digitale løsninger gjør det enkelt for kundene å utføre en del oppgaver selv. Vi er der som rådgiver og står alltid klar til å ta tak i oppgavene, enten det er fordi kundene er inne i travle perioder, eller at de som har regnskapsjobben er blitt syke.

– Rollen som hjelper er viktig for oss. Vår ambisjon er, som navnet vårt tilsier, å være i TET, og vi ønsker å hjelpe kundene våre til å være i TET i sine bransjer.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler