Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Målet er 60 rollemodeller - skaffet den første i lunsjen

Har du realfagsbakgrunn og lyst til å inspirere ugdom til å velge det samme? Meld deg som rollemodell. Nylig deltok trainee Alina Olsen fra Herøya Industripark (HIP) på workshopen som markerte starten på arbeidet med å rekruttere rollemodeller i Telemark. Målet er 60 rollemodeller, og allerede i lunsjen vervet Alina sin første.

Rekrutterer rollemodeller. Morten Braatø, industri-inkubatoren Proventia, Alina Olsen, Herøya Industripark, Kerstin Laue, NHO Telemark, Morten Sørlie, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering og Bjarne Sørgjerd, Pronea.

Disse rekrutterer rollemodeller. Fra venstre Morten Braatø, industri-inkubatoren Proventia, Alina Olsen, Herøya Industripark, Kerstin Laue, NHO Telemark, Morten Sørlie, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering og Bjarne Sørgjerd, Pronea.

– Jeg ble kjent med en rumensk jente som jobber i Herøya Forskningsspark, så jeg spurte henne om hun ville være rollemodell. Det ville hun, så det gikk raskt, og det beste er at hun skulle kontakte kolleger. Kanskje vi klarer å skaffe flere på ganske kort tid, sier Alina Olsen optimistisk.

Traineen er ikke realist selv. Hun har en master i markedsføring, men synes likevel det er viktig å være med på denne dugnaden.

Redde for realfag
– Norge trenger realister, og mange unge er nok redde for å velge realfagene. Det er det viktig å endre. Derfor er det bra at arbeidstakere med realfagsbakgrunn besøker skolene for å fortelle hva de gjør på jobben, understreker hun.

Trainee Alina Olsen, Herøya Industripark

Trainee Alina Olsen rekrutterte første rollemodell i lunsjen.

En rollemodell må være student eller yrkesaktiv med minimum 3-årig bachelor innen et av realfagene. Rollemodellene skal ut i skoleverket for å fortelle ungdom om jobben sin og motivere elevene til å vurdere en yrkesframtid innen realfag. Telemark har få rollemodeller, men det skal endres med dette engasjementet.

Statoil størst
Rollemodell.no er en satsing fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, som ligger under Kunnskapsdepartementet. Totalt er det i dag 750 rollemodeller spredt utover hele landet. Statoil er den største arbeidsgiveren med 53 rollemodeller.

Målet er å få 1.000 rollemodeller som gjennomfører til sammen 1.000 skolebesøk hvert år – alle skoleelever skal få møte en rollemodell en gang i løpet av de tre ungdomsskoleårene. Opp mot 60 rollemodeller skal rekrutteres i Telemark.

Realfagsutfordring
Næringslivet i Norge trenger realister, og PISA-undersøkelser viser at vi har en realfagsutfordring i Norge. Derfor er det viktig å åpne elevenes øyne for realfag som valgmulighet.

– Det er ikke alle elever som vet hva en ingeniør gjør for noe, og mange skjønner ikke hvorfor de trenger å lære matematikk i det hele tatt, sier Bjarne Sørgjerd fra Pronea, som er leid inn som prosjektleder for Rollemodell.no.

– Om vi spør elevene om de kan tenke seg å jobbe i Statoil, får vi 90 prosent ja-svar. Om vi spør de samme elevene om de har lyst til å jobbe med realfag, er andelen ja-svar veldig mye lavere – selv om nettopp realfag er grunnlaget for svært mange jobber i oljeselskapet. Det illustrerer at vi har en stor jobb å gjøre.

Ikke bare realister
Prosjektlederen er ikke opptatt av at alle elever skal bli realister. Industrien og samfunnet ellers har behov for alle typer utdanninger og yrker, men alle elever bør vite hva realfag er, hva en realfagsutdanning innebærer, og hvilke jobbmuligheter som åpner seg for realister.

– Det er mange myter som knytter seg til realfagstudier og ingeniørarbeid. Rollemodellene skal vise at realfag ikke er et fag for genier og nerder, men åpner for en spennende og variert yrkeskarriere, der en jobber tett sammen med andre i kreative prosesser.

Må vite hva de går glipp av
Ragnhild Skagestad (36) er sivilingeniør, forsker, jobber i Tel-Tek i Porsgrunn og har vært rollemodell en måned. Hun har ennå ikke rukket å møte elever i klasserommet, men hun har tatt imot mange studenter som besøker selskapet der hun jobber.

– Dette er noe jeg brenner for. Det er viktig at elevene kjenner til hva vi realister driver med, slik at de kan gjøre gode valg når de skal utdanne seg videre, sier Skagestad entusiastisk.

– Det er så bra å jobbe som ingeniør. Jeg vil være med på å gi de unge et reelt valg. De trenger ikke nødvendigvis velge realfag, men de må vite hva det er, og hva de går glipp av om de velger noe annet, sier Skagestad.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler