Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Leveranseavtale med Grieg Star - et viktig gjennombrudd for Grenland Energy

– Leveranseavtalen med Kongsberg Maritime og rederiet Grieg Star er et svært viktig gjennombrudd for Grenland Energy, og gleden er stor i selskapet, sier de fire gründerne. 

Four happy founders in Grenland Energy

The four delighted founders of Grenland Energy have just landed their first all commercial agreement for the delivery of battery systems to ship cranes. From left: Roman Stoiber, Peder Thysted, Lars Brisendal and Lars Ole Valøen

Sammen med sin hovedeier Kongsberg Maritime har de utviklet en løsning med Grenland Energy sitt batterisystem som gjør at energien som utvikles når kranene på skip lårer last kan lagres og i neste omgang brukes til heving av last, på samme måte som elbiler lader batteriet når bilen bremser. Returkraften lagres på batterier, og gevinsten er spart strøm, reduserte utslipp og reduserte vedlikeholdskostnader.

Grieg Star skal nå installere utstyret i ett av sine 10 L-class skip, med 1,15 millioner kroner i støtte fra ENOVA. Dersom prosjektet lykkes står ni nye, identiske skip for tur.

To verdensrekorder

Roman Stoiber forteller at avtalen med Grieg Star innebærer selskapets første helkommersielle leveranse, og er svært viktig for den videre utvikling av Grenland Energy. Teknologiselskapet Grenland Energy fikk ved juletider Kongsberg Maritime inn på eiersiden, og det har gitt fruktbare resultater. 

Og med avtalen med Grieg Star settes det også to nye verdensrekorder. – Dette blir verdens første store høyeffekt batteripakke installert i et skip,, og det blir også første gang batterier tas i bruk som energibuffer i forbindelse med drift av kraner på skip.understreker Peder Thysted. 

Grenland Energy har fått støtte til utvikling av basisteknologien fra Forskningsrådet, Vekst i Grenland, Oslofjordfondet og ikke minst fra Innovasjon Norges miljøteknologiordning. 

Første i sitt slag

– Denne anvendelsen av batterier kan bli den første i sitt slag innenfor handelsflåten. Ved siden av å slippe ut mindre CO2, vil vi kunne bidra til å bedre lokal luftkvalitet i havnene ved å redusere våre utslipp av SOX, NOX og sotpartikler. En bonus er at kranene blir mer effektive, slik at liggetiden ved kai går ned, sier administrerende direktør Camilla Grieg i Grieg Star.

ENOVA tror at batteriløsninger har store muligheter i maritim sektor. – Bransjen har selv pekt på behovet for pilotprosjekter som kan utløse flere installasjoner om bord i skip. Nå går Grieg Star foran og viser at nye elektriske løsninger kan bidra til å redusere utslipp og senke kostnadene, sier Petter Hersleth, markedssjef transport i Enova.

Alt på Herøya

Nå begynner jobben for alvor for Grenland Energy. Allerede i slutten av året skal batteriene leveres til Grieg Star for uttesting på en av båtene. Batteriene består av tre skap som tilsammen veier om lag 1,5 tonn. De har en kapasitet på 67 kWh, og når en last slippes ned, kan det lade 430 kW på 10 sekunder. 

– Nå skal vi tilpasse og få sertifisert batteriene og vi skal produsere dem, og alt skjer her på Herøya, understreker Roman Stoiber.

Parallelt jobber selskapet med flere forespørsler og nye kunder, de skal gjennomføre testing og kvalifiseringsarbeid, utvikle kvalitetssystemer og tilrettelegge for produksjon. – Her vil utvikling av bedrift, organisasjon og teknologi gå hånd i hånd med produksjon, avslutter Peder Thysted. 

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler