Telefon: +47 35 92 65 00
E-post: hip@hipark.no
Besøksadresse
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn
Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn
Han hadde en idé, Harald Jacobsen i Ineos på Herøya, nemlig å utvikle en teknologi som kan gi selskapet tilgang til et attraktivt europeisk og globalt marked. God etterspørsel etter kunstlær til bilindustrien er drevet av salg av nye biler i Europa, og flere store kunder viser interesse.
Senior Engineer and ideas-man Harald Jacobsen (right) and Project Manager Asbjørn Holt look forward to full-scale production of E-PVC for synthetic leather. (Photo: Tom Riis).
E-PVC er et modent produkt med mange undertyper som har ulike funksjoner. Ineos produserer flere av disse typene. Men de har manglet teknologien som skal til for å produsere den type E-PVC som bilindustrien bruker til å lage sine varianter av kunstlær.
– Kravene til kunstlær – eller skai – i bilinteriør, er nemlig at det ikke skal gi avdamping som kan gi belegg på bil-vinduene (fogging), forklarer han som står bak ideen, Harald Jacobsen.
– E-PVC, som er base for skaiproduktene, må derfor ha lav fogging, sier han.
Jacobsen er leder for PVC-delen av Teknologi og Produksjonsstøtte i Ineos. Prosjektleder Asbjørn Holt har brukt de siste halvannet årene til å finsikte kundenes behov, og samtidig vurdere egenskapene ved de mange ulike råstoffene og kombinasjonen av dem. Når kjemikeren har gjort sine teoretiske vurderinger, må teoriene testes.
– Kontinuerlig kontakt med potensielle kunder er helt vesentlig. Ellers risikerer vi å ende opp med et produkt med andre egenskaper enn det kunden etterspør. Det kan blant annet være E-PVC-ens viskositet (seighet) og utstrykningsegenskaper når den blandes med en mykgjører til en plastisol. Vårt produkt, som er et E-PVC-pulver, må tilpasses deres teknologi, sier Holt.
Demand for low-fogging E-PVC is high in the European automotive industry, and follows global growth in car production, estimated at 7 per cent per year up to 2018. Today there are only two or three significant European suppliers of similar products on the market. (Photo: Tom Riis).
Prøving og feiling har ført fram. Holt og hans team har videreført Jacobsens idé for å utvikle den rette teknologien. I Ineos sitt eget pilotanlegg er produktet framstilt og videresendt til kunder i Europa.
– Produsenter av kunstlær har prøvd vårt produkt, og tilbakemeldingene er gode, sier Holt.
– Det er først og fremst tyske produsenter Ineos har kontakt med. Vi planlegger nå en fullskala produksjon av Ineosbasert E-PVC til kunstlær som kan bekle dashbord, innvendige sideflater og seter i biler.
– Om alt går som det skal, er det trolig full produksjon neste år, sier Jacobsen.
I så fall har Ineos skaffet seg nok et spennende bein å stå på. Etterspørselen i den europeiske bilindustrien etter lav-fogging E-PVC er betydelig, og følger den globale veksten i bilproduksjonen som er estimert til 7% pr. år fram til 2018. I dag er det kun to–tre tunge europeiske leverandører av tilsvarende produkt i markedet.
– Markedet vokser, konkurransen er liten, og vi beveger oss inn i et attraktivt marked. Dette er av stor interesse for Ineos, da vi mener vi kan produsere svært effektivt, understreker Jacobsen.
Kalle Seip <kalle.seipSPAMFILTER@gmail.com (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>
21. januar 2015