Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Gründere tar batteribølgen for båter

Fire dristige grundere på Herøya satser på batteridrevne båter og starter bygging av sin første store leveranse i høst. – Potensialet er enormt, sier Grenland Energy-gründere som nå inviterer investorer videre med på ferden.

De fire gründerne som utgjør Grenland Energy. Fra venstre Lars Ole Valøen, Peder Thysted, Roman Stoiber og Lars Brisendal.

Med solid kjernekompetanse på batteri- og celleteknologi skreddersyr gründerne i Grenland Energy batterier til maritime kunder. Går det som de vil, er batteriedrevne båter like vanlig som el-biler om få år.

De var alle med å bygge opp globalt konkurransedyktig batteriteknologi for el-biler i Miljbil Grenland. Nå tar de kunnskapen over til maritim sektor. I august starter de bygging av sin første leveranse.

Dristige og ambisiøse
Gründernes dristige satsing ga pilotkontrakt bare fire-fem måneder etter oppstarten i 2013.

– Vi er vant til stramme budsjetter og ambisiøse mål, forteller Roman Stoiber, som avslører at det var dristig å etablere et selskap med fire gründere. – Men vi trengte en minimumstørrelse på teamet for å vise at vi er troverdige i markedet, og nå har satsingen gitt resultater, smiler han.

Han roser viktige støttespillere, Innovasjon Norge, Vekst i Grenland og Herøya Industripark for gode betingelser og hjelp i oppbyggingen av selskapet.

Lokalt fortrinn
I følge gründerne har de et lokalt fortrinn. Norsk maritim sektor er innovativ, og Grenland Energy sitter nær markedet.

– Norske kunder er interessert i å ta opp aktører som oss i tidlig fase og er villige til å betale, beretter gründerne. – Vi har undersøkt markedet grundig og har funnet nisjer – også nisjer vi ikke hadde tenkt på, smiler de.

Markedet for batteridrevne båter er i den spede startfasen. I følge gründerne ser de muligheter for et betydelig kommersielt marked om et par år. Og de tror på et stort potensiale i Norge.

Skreddersyr batteripakker
Grenland Energy bygger batteripakker til båter som 50-150 ganger større en batterier til bil. Og hver batteripakke er skreddersydd for kunder med ulike behov – "Ferrari" eller "lastebil".

– Vi har kunnskap om basis batteri celleteknologi, og kan skreddersy batteriepakker tilpasset behovet, forteller Peder Thysted. – Vi er unike på store høyeffekt batterier.

Det er ideelt for offshore fartøy med dynamisk posisjonering, en drift som er av og på med varierende last, hvor behovet svinger fra full kraft til lav intensitet. Batteripakkene bidrar til effektivitet og reduserer vedlikeholdskostnadene.

Lavere kostnader og utslipp
I følge gründerne er de største fordelene med batteridrevne båter et betydelig redusert drivstofforbruk og reduserte utslipp av CO2 og NOx.

– Det er to store insentiver, sier Stoiber. – Vi beregner at batteriinvesteringene våre kunder har er tilbakebetalt etter 1-3 år. Når en batteripakke varer ca. 10 år, kan jo kundene spare betydelige beløp de neste åtte årene!

Frir til investorer
Med første kunde og flere som etterspør, frir Grenland Energy til investorer. De er i ferd med å vokse ut av sitt felles prosjektkontor, og søker større lokaler for bygging av sin første store leveranse.

– Det er utrolig viktig, "you never get a second chance", sier Stoiber, som håper at de kan få til vekst i Herøya Industripark. – I Miljøbil Grenland var vi 30-40 ansatte, så det kan være en god målestokk for oss på sikt.

 

Les også: Viking Lady går på batteri.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler