Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Grenland Energy når nye milepæler – er første selskap som får godkjent batterisystemer etter nye strenge krav

De fem gründerne og ansatte som utgjør Grenland Energy har all grunn til å smile. Som første batteriselskap i verden har de fått godkjent batterisystemer etter de nye reglene til DNV GL (Det Norske Veritas) og Sjøfartsdirektoratet. Om kort tid leverer de verdens første høyeffekt batterisystem til bulkskip med hybrid krandrift.  

Stolte gründere/ansatte i Grenland Energy; Peder Thysted, Per Øyvind Dammen, Lars Brisendal, Roman Stoiber (daglig leder) og Lars Ole Valøen, foran batterisystemet som snart skal installeres på en av Griegs bulkbåter.

Stolte gründere/ansatte:  Fra venstre Peder Thysted, Per Øyvind Dammen, Lars Brisendal, Roman Stoiber (daglig leder) og Lars Ole Valøen, foran batterisystemet som snart skal installeres på en av Grieg Starts bulkbåter.  

Grenland Energy kunne vise fram rene Kinderegget under pressekonferansen i formiddag; Først ut med sertifisering av batterisystem, først ut med leveranse til bulkskip og først ut med høyeffekt batteri.

Sikkerhet først

Sikkerhet har høyeste prioritet hos Sjøfartsdirektoratet og DNV GL, særlig ved introduksjon av ny teknologi. I løpet av de tre årene Grenland Energy har jobbet med utvikling av batteriesystemet, har regelverket blitt strammet inn i to omganger. 

– Brann i batteri ombord i en båt kan få store konsekvenser, og det er viktig å hindre spredning fra én celle til hele batteripakken, forklarer daglig leder Roman Stoiber.

Grenland Energy har satt sikkerhet som hovedkriterium i utviklingsarbeidet, og valgt å løse dette fra grunnen av ved valg av celletype og design. Det tekniske teamet i selskapet har kunnskap og erfaring fra de fleste celleformater og kjemier i markedet, og kjenner godt til utfordringene. 

– Alle systemer kan feile, men med vår tilnærming har vi kunnet velge en enkel løsning med mindre risiko for feil, understreker teknisk sjef Lars Ole Valøen.

Redusert forbruk og utslipp

Batterisystemet som nå er godkjent er designet for hybrid kraftforsyning i skip. Sammen med sin hovedeier Kongsberg Maritime har Grenland Energy utviklet et batterisystem som gjør at energien som utvikles når kranene lårer last kan lagres, og i neste omgang brukes til heving av last. Returkraften lagres på batterier, og gevinsten er reduserte utslipp, spart strøm og reduserte vedlikeholdskostnader.

– Reduksjonen av CO2 tilsvarer 100 personbiler, NOx-reduksjonen tilsvarer 5000 personebiler, mens partikkelutslipp tilsvarer hele 7000 personbiler, forteller Roman Stoiber.  

Det er ikke stort, men effektivt, batterisystemet som skal leveres til en av Grieg Stars bulkskip. Roman Stoiber (t.v.) og Lars Ole Valøen viser fram og forklarer. 

Referanseanlegg

Batterisystemet som snart skal installeres i en av Grieg Stars bulkskip blir et referanseanlegg for Grenland Energy.

– Med denne leveransen går vi fra uttesting i laboratorium til uttesting på skip. Her må systemet vise at det virker etter hensikten – hver eneste dag. Dermed kan det bli flere leveranser, både til Grieg Start og andre rederier, understreker Peder Thysted.

Les også Leveranseavtale med Grieg Star – et viktig gjennombrudd

Inn i andre markeder

Men høyeffekt battersystem til krandrift er et nisjeprodukt.

– Høyeffekt batterier skal yte mye på kort tid, og har ikke mye lagringskapasitet. Et mye større marked er batterisystemer til ferger, som skal yte mindre over lengre tid, forklarer Roman Stoiber. Grenland Energy jobber nå med å tilpasse produktene sine til ulike applikasjoner og markeder. 

I dag var det mange som skulle takkes; Innovasjon Norge Telemark som har gitt et tilskudd på 2,6 mill. kr til utviklingsarbeidet, den største aksjonæren Kongsberg Maritime som setter Grenland Energy i en god posisjon som gir markedstilgang, industri-inkubatoren Proventia som har hatt bedriften til inkubasjon i flere år, samt vertskapet og tilretteleggeren Herøya Industripark AS.   

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler