Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Elever på gründercamp hos Bilfinger fikk sølvplass for kommunikasjonsløsning

Fem elever på gründercamp hos Bilfinger fikk en flott andreplass for sitt forslag til ny løsning for internkommunikasjon i Bilfinger Industrial Services i Grenland. Gründercampen var i regi av Folkeuniversitetet og Ungt Entreprenørskap.

De jobbet tre dager med kommunikasjonsløsning for Bilfinger.

RUNDT BORDET: Thorleif Haugland, Jørgen Gulliksen, Tina Mali Kolstad, Jonar Olaussen og Kim André Seltveit jobbet i tre dager med sitt forslag til kommunikasjonsløsning for Bilfinger.

– Gruppa hadde et spesielt og særpreget fokus på brukerne, elevene hadde en flott grafisk presentasjon, og de framhevet Bilfingers mulighet til å motivere ansatte, sa juryleder Tone Allum under premieutdelingen.

Bilfingers Birgit Plogås, som har hatt ansvaret for elevene mens de jobbet med oppgaven, var godt fornøyd med resultatet gruppa leverte. – Elevene kom med en spennende idé, og det er flott at de har vært ute i verkstedene og snakket med folkene som jobber der. Det har resultert i en løsning som gir oss gode innspill til kommunikasjonsarbeidet framover.

Gründercampuka

Oppgaven elevene utførte, var en del av Gründercampuka for ungdom uten læreplass. 73 elever var utplassert på 12 ulike arbeidsplasser i Telemark, der de jobbet med konkrete oppdrag. Målsettingen med uka er at ungdommene blir styrket innenfor temaet kommunikasjon, får tro på seg selv og får vist seg frem for arbeidslivet. I tillegg har det vist seg at kreativ ungdom kommer med gode ideer som bedriften selv ikke har tenkt på. 

– Vi har fått en oppgave som går på smart kommunikasjon i Bilfinger, forteller Thorleif Haugland. Oppgaven lød: «Hvordan skal Verksted og Vedlikehold i Bilfinger Grenland få kommunisert med alle ansatte på en smart og effektiv måte?».

– Problemet hos Bilfinger er at ansatte ute i verkstedene ikke har tilgang til PC eller jobbmail. Rundt omkring står det skjermer med informasjon, men det er en veldig gammeldags måte å informere på. Vi skal se om vi kan komme med et forslag til en bedre løsning, utdyper Jonas Olaussen.

Bedre kommunikasjonsløsning

Elevene fikk oppgaven på mandag og gikk i gang med å intervjue seks operatører og to ledere i bedriften. I tillegg fikk de omvisning i en del av verkstedene og informasjon om Bilfinger – ikke minst om selskapets verdier. 

De var godt fornøyde med andrepremie for arbeidet med kommunikasjonsløsning for Bilfinger.

De var godt fornøyde med andrepremie for arbeidet med kommunikasjonsløsning for Bilfinger. 

– Vi fikk klare tilbakemeldinger om at dagens kommunikasjonsløsning er gammeldags og tungvint, sier Thorleif. – De ansatte ønsker en ny løsning som er lettere å bruke.

Elevene har foreslått en løsning basert på store touch-skjermer. Skjermene skal formidle en type informasjon som går til alle ansatte, og de skal gi  de ansatte mulighet til å navigere seg fram til den informasjonen de ønsker. I tillegg åpner løsningen for at hver enkelt ansatt kan få personlig informasjon etter å ha tastet inn sin egen ID-kode – for eksempel sitt ansattnummer.

Elevenes forslag til kommunikasjonsløsning åpner også for toveis-kommunikasjon mellom bedrift og hver enkelt ansatt. Skjermene kan utstyres med tastatur slik at de ansatte kan sende meldinger og spørsmål til ledelsen. 

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler