Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Det har aldri sett bedre ut for Norsk Jernbanedrift enn nå!

Det sier Hans Gunnar Dokken, CEO i Norsk Jernbanedrift. På tre år har Herøya-bedriften skapt 60 nye arbeidsplasser og forbedret resultatet med 80 millioner kroner. 

Hans Gunnar Dokken, CEO i Norsk Jernbanedrift

Hans Gunnar Dokken, CEO i Norsk Jernbanedrift, har all grunn til å smile. Jernbane-Norge får et realt løft de neste 10-20 årene, og Norsk Jernbanedrift er i mulighetenes marked. 

«Vi bygger morgendagens jernbane» står det på en roll-up i hovedkontoret til Norsk Jernbanedrift, NJD på Herøya. Utsiktene for selskapet som eies 30% av de ansatte, har aldri vært lysere.

Mulighetenes marked

Jernbane-Norge får et realt løft de neste 10-20 årene.

– Vi er i mulighetenes marked, sier Hans Gunnar Dokken med et vinnende smil. Milliarder skal investeres i jernbane, og veksten er betydelig i kjernemarkedet vårt som er drift, vedlikehold og nybygging.

Regjeringens bevilgninger for 2016 er rekordstore, og det planlegges for er høyt stabilt nivå framover. I tillegg gjennomfører Jernbaneverket historiske endringer i tråd med Stortingets jernbanereform, som betyr at Jernbaneverket på sikt skal redusere egenproduksjon og øke innkjøp av tjenester fra leverandører.

Vinnende spor

Siden 2013 har Norsk jernbanedrift vunnet flere store jernbaneprosjekter, og fortsetter å kjøre det vinnende sporet, nå sist med 50 millioners kontrakt på Alnabru.

For fire år siden så det ikke like lyst ut. Da var det underskudd og en tredjedel, 60 av de 180 ansatte måtte gå.

Vellykket snuoperasjon

Hvorfor lykkes dere nå?

– Markedet er en stor drahjelp, men først og fremst skyldes suksessen vår en gedigen snuoperasjon, forteller Dokken som selv kom inn i 2013 da selskapet slet.

– Vi hadde troen på at det var forbigående. Det var en vanskelig balansegang, å dra kraftig ned på aktiviteter og bemanning og samtidig jobbe med å motivere for ny kurs. Men vi visste at dersom markedet igjen skulle øke, så ville vi trenge flere av medarbeiderne som forsvant ut. Gledelig er det å se at mange har kommet tilbake. I nedgangstid investerte vi også i maskiner, og leverte prosjektering og bygging på prøvestrekning for nytt signal og trafikkstyringssystem, ERTMS, forkortelse for European Rail Traffic Management System.

Levere og gjennomføre

Ifølge Dokken er spesielt ett punkt avgjørende for suksessen; å ta på alvor å levere og gjennomføre bra hele veien.

– I 2013 slanket vi strategien og satser nå beinhardt på det vi er gode på. Det er å levere all jernbaneteknikk «over pukken», som er spor, kontaktledning, signal og elektro. Elektro svakstrøm startet vi opp i høst. Der har vi lykkes fra dag én. Vi satset målbevisst og har hentet inn oppdrag for mellom 20-30 millioner på under et halvt år, understreker Dokken. 

I tillegg leverer NJD sikkerhetstjenester som er en spin-off fra det de driver med til daglig. 

– I jernbaneteknikk «over pukken» er vi knakende gode og veldig sterke, sier Hans Gunnar Dokken.

– I jernbaneteknikk «over pukken» er vi knakende gode og veldig sterke, sier Hans Gunnar Dokken. 

– I jernbaneteknikk «over pukken» er vi knakende gode og veldig sterke. Vi satser på vedlikehold og fornyelse, og deltar på investeringsprosjekter når det er riktig for oss. Det betyr at vi er nøye på ikke bare å løpe etter de store prosjektene, men sikter oss helst inn på prosjekter under 100 millioners klassen. Der har vi god forutsetning for å lykkes. 

Rekrutterer kompetanse og bygger kapasitet

I Norsk Jernbanedrifts nye kontorbygg ved innkjøringen til Herøya er det full aktivitet i første etasje med å innrede kontorplasser for nye medarbeidere.

– To nye medarbeidere begynner hos oss i dag, smiler Dokken over bordet. Hittil i år har vi rekruttert 30 kollegaer, og vi trenger 30 nye hvert år de neste par årene. Vi rekrutterer målbevisst for å bygge opp kompetanse og kapasitet til prosjektene vi skal gjennomføre, understreker han. – I tverrfaglige prosjekter trenger vi kompetanse fra spor, kontaktledning, signal og elektro, pluss maskin. Får vi ikke tak i kompetanse, så lar vi prosjektet være.

Les – I tiden framover er vi veldig avhengig av folk som kan dette

Pådrivere for utvikling

Ifølge Dokken er jernbanebransjen ganske konservativ.

– Vi har ambisjon om å være i front som leverandør av tjenester til jernbaneteknisk infrastruktur, derfor trenger vi ledere som er pådrivere for utvikling, sier Dokken.

Et nytt lederlag med 50/50 menn og kvinner ble rigget for ny kurs fra 2013. Selskapets største forretningsområde, entreprise, samt nøkkelfunksjoner som forretningsutvikling og Kvalitet HMS, ledes av kvinner.

«70 i 17»

– Utvikling betyr å ta i bruk ny teknologi og investere. Vi har investert ganske heftig, bl.a. i en vakuumsuger som fjerner pukk i stedet for at man må grave. Det er veldig effektivt og tidsbesparende. Framover kommer vi definitivt ikke til å gjøre det samme som i dag dersom vi også skal oppnå vårt økonomiske mål om «70 i 17», dvs. et resultat på 70 millioner neste år.

Rekrutteringsbehovet betyr også at en syttitalls nye medarbeidere etter hvert er på vei inn i Norsk Jernbanedrifts prosjekter de neste par årene.

– Vi er på rett spor, smiler Dokken med overbevisning.

Les: Jernbaneverket 2015, starten på en ny tid. Jernbanesatsing betyr mer penger til vedlikehold og tusenvis av arbeidsplasser. I 2015 ble det satt ut oppdrag som tilsvarte om lag 6 500 årsverk hos leverandører utenfor Jernbaneverket.

Les mer: Jernbanereformen legger opp til å gi økte og forutsigbare markedsmuligheter for Norsk Jernbanedrift og andre leverandører. Bevilgninger og rammer for å ruste opp jernbane i Norge blir bevilget for flere år av gangen samtidig som at flere oppgaver skal konkurranseutsettes. 

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler