Herøya Industripark AS

Telefon: +47 35 92 65 00  

E-post: hip@hipark.no 

Besøksadresse 
Hydrovegen 55, 3936 Porsgrunn

Vareleveranser
Rolighetsvegen 18, 3936 Porsgrunn

Svært travelt fjorår på kaiene – rekordmange båtanløp på Herøya

Fjoråret ble rekordår for kaiene på Herøya, med hele 918 båtanløp. 500 av anløpene ble tatt hånd om av Yaras skipningsavdeling, som ledes av skipningssjef Oddvar Gjerde. Yara er med dette den absolutt største aktøren i Grenland Havn. 

Skipningssjef i Yara, Oddvar Gjerde på Vestre kai.

Skipningssjef i Yara, Oddvar Gjerde på Vestre kai, én av flere travle kaier på Herøya.

Skipningsavdelingens oppgaver er å losse skip som kommer til Yara med råvarer, pakke ferdigvarer, og å laste skip, biler og containere med gjødsel i bulk og pakket form for eksport til Europa og resten av verden. Avdelingen er en av Yaras fire driftsavdelinger på Herøya og den nest største når det gjelder bemanning. 

I tillegg til disse 500 båtanløpene kommer det båter til/fra Yaras CO2- og syreområde, til RHI Normag og  Addcon, slik at det totale antall båtanløp blir 918.  

24/7/365

– Vi har også ansvaret for den praktiske jobben med fortøying av båtene. – Det er alltid en fra Yara Skipning tilstede når alle båter til HIP kommer til kai, forteller Gjerde.

– 60 av våre ansatte går i en 6-skiftordning. Det betyr at vi er bemannet 24 timer i døgnet, syv dager i uka og 365 dager i året. I tillegg jobber 13 ansatte dagtid i pakkeriet, og vi har en liten administrasjon med fem medarbeidere.

Gjennom året kommer mellom 1,2 og 1,3 millioner tonn råvarer i bulk til Yara med båter fra Afrika, Russland, Europa inkl. Yara i Finland. Ca. 2,2 millioner tonn med NPK skipes ut til kunder.

Bulk, sekk og flytende

Det er aldri to dager som er like for Oddvar Gjerde og kollegene i Skipningsavdelingen.

Det er aldri to dager som er like for Oddvar Gjerde og kollegene i Skipningsavdelingen. Det er en krevende jobb som innebærer håndtering av store verdier.

– Det aller meste av NPK går i bulkbåter, men noen varer blir pakket i storsekk – først og fremt for innenlandsmarkedet på DWS Terminalen, men også noe til eksport, forteller Gjerde. – I tillegg håndterer vi årlig mellom 620 og 630 tusen tonn kalksalpeter. I underkant av en tredel pakkes i storsekk og småsekk. Det lastes også flytende kalksalpeter til tankbåter.

Flere av båtene som lastes, er innom flere Yara-havner for å få ulike gjødselkvaliteter om bord. Det gjelder først og fremst båter som skal til Mellom-/Latin Amerika og Brasil, forklarer Gjerde

Størst i Grenland Havn

Yara er den absolutt største aktøren i havnene i Grenland. Hvis alle varene som går inn og ut fra fabrikkene i løpet av et år kunne stables på en fotballbane, hadde stabelen blitt 550 meter høy.

Yara har en egen logistikkavdeling som har ansvaret for planlegging/avrop av de ca. 300 båtene som henter ferdigvarer og de ca. 200 båtene som kommer med råvarer hvert år. Yara samarbeider tett med Bilfinger Industribemanning, som har jobben med håndtering av en del containere, og som leier ut mannskaper i høyaktivitetsperioder og ved ferieavvikling.

Fra magnesium til gjødsel

Oddvar Gjerde startet sin Hydrokarriere i automatiseringsavdelingen i -84. Etter ett år i Oslo og to år i Canada for bygging av magnesiumfabrikk, kom han tilbake til Herøya og Engineering i 1990. Bergenseren begynte i Hydro Agri i 1995, og har siden også vært logistikksjef i Agri/Yara, og fra 2007 skipningssjef.

– Jeg må kunne noe om transportutstyr og båter, men det viktigste i min jobb er kunnskapen om egen produksjonslinje, sier automatiseringsingeniøren. – En lærer seg hvordan båtene skal behandles, og vi må kunne alt om lasting og sikkerhet. HMS er en svært viktig del av vår jobb.

Gjerde og resten av de ansatte har en grunnleggende stolthet knyttet til jobben i skipningsavdelingen. Det er en travel og krevende jobb, og mannskapene håndterer store verdier hver eneste dag.

– Vi er veldig operasjonelle. Det er aldri to dager som er like for oss, og vi møter nye utfordringer stadig vekk. Jeg synes det er veldig bra at Yara investerer her på Herøya. Bamboo-prosjektet betyr økt aktivitet for oss, og det er bra, avslutter Gjerde. 

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler